Wat betekent 'geen simkaart' op je smartphone en hoe los je het op?

Wat betekent 'geen simkaart' op je smartphone en hoe los je het op?

Wat betekent de melding 'geen simkaart' precies?

Zie je op je smartphone plots de melding 'geen simkaart', 'no sim' of 'simkaart niet geplaatst', dan herkent je toestel de simkaart niet meer. Zonder werkende simkaart kun je niet bellen, sms'en of mobiel internetten via het netwerk van je provider. Wifi werkt meestal nog wel, maar je gsm gedraagt zich dan meer als een kleine tablet.

Deze melding kan opduiken bij zowel Android-toestellen als iPhones en heeft verschillende mogelijke oorzaken. Vaak is het probleem simpel op te lossen, maar soms wijst het op een defect in de simkaart of in de telefoon zelf.

Veelvoorkomende oorzaken van 'geen simkaart'

Simkaart zit niet goed in de houder

De meest simpele oorzaak is een simkaart die net niet goed vastklikt in het simlade of simslot. Bij een val, een lichte tik of na het wisselen van hoesje kan de kaart een fractie verschuiven, waardoor je gsm ze niet meer kan lezen.

Vuil, stof of oxidatie op de contacten

In je zak, handtas of rugzak komt je telefoon voortdurend in aanraking met stof, zand en pluisjes. Die kunnen uiteindelijk terechtkomen op de gouden contactpunten van de simkaart of in het simslot. Ook lichte oxidatie (bijvoorbeeld door vocht) kan de verbinding verstoren en zo de melding 'geen simkaart' veroorzaken.

Softwarefout na update of herstart

Soms ligt het niet aan de kaart of het toestel, maar aan de software. Na een update of een vastloper kan het besturingssysteem de simkaart niet goed initialiseren. Daardoor lijkt het alsof er geen kaart geplaatst is, terwijl die gewoon aanwezig is.

Beschadigde simkaart of defect simslot

Een oudere simkaart kan na jaren gebruik beschadigd raken, zeker als ze vaak gewisseld is tussen toestellen. In zeldzamere gevallen is het simslot zelf defect, bijvoorbeeld na waterschade of een harde val. Dan blijft de melding 'geen simkaart' terugkomen, ook met een andere kaart.

Stapsgewijs het probleem zelf oplossen

Smartphone veilig uitschakelen en simkaart controleren

Zet je smartphone volledig uit voordat je de simlade opent. Haal de simkaart eruit en controleer of er geen zichtbare krassen, barstjes of vuil op de gouden contactpunten zitten. Blaas voorzichtig stof weg en plaats de kaart weer netjes terug in de houder, met het schuine hoekje op de juiste plaats.

Simkaart testen in een ander toestel

Heb je een andere gsm in huis, test dan dezelfde simkaart in dat toestel. Werkt ze daar wel, dan is de kans groot dat het probleem in je eigen smartphone zit. Werkt de kaart ook daar niet, dan is de simkaart zelf waarschijnlijk defect en kun je bij je provider een vervangende sim aanvragen.

Netwerkinstellingen en software opnieuw laden

Als de simkaart fysiek in orde lijkt, kun je de softwarekant aanpakken. Herstart je toestel volledig en controleer of vliegtuigmodes uit staat. Blijft de melding verschijnen, dan kan het herstellen van netwerkinstellingen of het uitvoeren van een software-update helpen. Raadpleeg in dat geval de handleiding van je smartphone of de hulppagina van je provider.

Wanneer hulp inschakelen bij provider of reparateur

Blijft de melding 'geen simkaart' terugkomen terwijl je de kaart al getest hebt in een ander toestel, dan is professioneel advies verstandig. Je provider kan nagaan of je simkaart actief is en je eventueel een vervangende kaart bezorgen. Vermoed je een hardwareprobleem met het simslot, dan kan een erkend reparateur het toestel verder onderzoeken. Zo weet je snel of een herstelling de moeite loont of dat je beter naar een nieuw toestel kijkt.