Waarom wifi hapert tijdens bellen via apps
Veel mensen merken dat hun wifi ineens traag wordt of zelfs hapert zodra ze bellen via apps als WhatsApp, Messenger of FaceTime. Het gesprek valt weg, andere apparaten in huis krijgen geen internet meer of video’s beginnen te bufferen. Dat voelt vreemd, want je denkt al snel dat je modem of provider stuk is. Toch ligt de oorzaak vaak ergens anders.
Bij bellen via internet wordt er continu geluid (en soms beeld) heen en weer gestuurd. Dat vraagt een stabiele verbinding met weinig vertraging. Zodra je wifi-netwerk het druk krijgt of storingen heeft, merk je dat als eerste tijdens zo’n gesprek. Een gewone website laadt dan nog wel, maar een live gesprek niet.
Belangrijke oorzaken in huis
Te veel apparaten op hetzelfde netwerk
In veel gezinnen zijn tientallen apparaten tegelijk verbonden met wifi. Denk aan smartphones, laptops, smart-tv’s, tablets en slimme speakers. Als iemand een grote download start of in hoge kwaliteit gaat streamen, blijft er minder ruimte over voor je bel-app. Dan kun je haperend geluid of stilstaande beelden krijgen.
Slecht wifibereik in bepaalde kamers
Wifi-signalen worden tegengehouden door dikke muren, betonnen vloeren en metalen objecten. Bel je vaak vanuit de kelder, zolder of tuin, dan is de kans groot dat je toestel maar een zwak signaal oppikt. Een gewone chat lukt dan nog net, maar een internetgesprek vraagt simpelweg meer kwaliteit en valt daardoor sneller weg.
Verkeerde plaats van modem of router
Staat je modem achter de tv, in een gesloten kast of helemaal in een hoek van het huis, dan verspreidt het signaal zich minder goed. Hoe verder je ervan wegloopt, hoe groter de kans op haperingen. Dat merk je extra tijdens bellen via apps, omdat de verbinding continu actief moet blijven zonder onderbrekingen.
Wat je zelf direct kunt testen
Gebruik tijdelijk mobiele data
Hapert een gesprek via wifi, schakel dan eens over op mobiele data en bel verder via 4G of 5G. Werkt het dan wel goed, dan weet je dat het probleem in je wifinetwerk zit en niet bij de app of je telefoon.
Ga dichter bij de router staan
Loop tijdens een volgend gesprek eens naar de kamer waar de router staat en kijk of de kwaliteit beter wordt. Is het gesprek daar wel stabiel, dan is je bereik in andere ruimtes onvoldoende en heb je mogelijk een extra wifipunt of mesh-systeem nodig.
Zet zware downloads even stil
Vraag huisgenoten om streams, downloads of online games tijdelijk te pauzeren tijdens een belangrijk gesprek. Merk je dat het gesprek dan ineens vlot loopt, dan is druk internetverkeer de boosdoener en kan het helpen om voortaan op rustige momenten grote downloads te doen.
Wanneer je je provider moet inschakelen
Blijft je wifi zelfs dicht bij de modem onstabiel, valt je internet vaak helemaal weg of heb je op alle apparaten problemen, neem dan contact op met je provider. Zij kunnen op afstand metingen doen, je modeminstellingen nakijken of beslissen of er een technicus moet langskomen. Vertel er duidelijk bij dat vooral bellen via apps hapert, dan kunnen ze gericht met je meekijken.