Hoe lang duurt het voor je een nieuw simkaartnummer krijgt bij verlies of diefstal?

Hoe lang duurt het voor je een nieuw simkaartnummer krijgt bij verlies of diefstal?

Wat gebeurt er als je je simkaart verliest?

Wanneer je je simkaart verliest of wanneer deze gestolen is, is het belangrijk om meteen actie te ondernemen. Niet alleen ben je tijdelijk onbereikbaar, maar er bestaat ook een risico dat iemand toegang krijgt tot je sms’jes of mobiele data, afhankelijk van je instellingen. Bij verlies of diefstal meld je dit zo snel mogelijk bij je provider. De meeste telecomproviders in België, zoals Proximus, Orange en Telenet, bieden een eenvoudige manier om je simkaart onmiddellijk te blokkeren.

Hoe vraag je een nieuw simkaartnummer aan?

Na melding van de verloren of gestolen simkaart, kun je bij je provider een nieuwe simkaart aanvragen. Dit kan meestal via de klantendienst, in een winkelpunt of online via je klantenportaal. De nieuwe simkaart wordt gekoppeld aan je bestaande telefoonnummer, zodat je je huidige nummer behoudt. Het simkaartnummer verandert wel, wat vooral belangrijk is als je gebruikmaakt van beveiligde sms-diensten zoals bankieren via sms.

Hoe lang duurt het om je nieuwe simkaartnummer te ontvangen?

De levertijd van een nieuwe simkaart hangt af van de provider en de manier van aanvragen. Vraag je het aan in een winkelpunt, dan ontvang je in de meeste gevallen meteen je nieuwe simkaart waarmee je direct mobiel kunt bellen en surfen. Vraag je de simkaart online aan, dan duurt het meestal 1 tot 3 werkdagen voordat je de kaart per post ontvangt. In dringende gevallen kun je bij sommige providers kiezen voor een versnelde levering, soms zelfs tegen betaling.

Wordt je oude simkaart automatisch gedeactiveerd?

Ja, zodra je aangeeft bij de provider dat je simkaart verloren of gestolen is, wordt je oude simkaart gedeactiveerd om misbruik te voorkomen. In dat geval werkt je oude simkaart niet meer, zelfs als iemand anders deze probeert te gebruiken. De nieuwe simkaart wordt daarna geactiveerd onder je bestaande mobiele nummer, zodra je deze ontvangt.

Wat heb je nodig om een nieuwe simkaart aan te vragen?

Om een nieuwe simkaart aan te vragen moet je jezelf identificeren. Dit kan met je rijksregisternummer, klantnummer of via je profiel in de app van de provider. Neem ook eventueel een identiteitskaart mee als je naar een winkel gaat. Sommige providers vragen ook naar het toestel of een recente factuur; dit verschilt van provider tot provider.

Tips om verlies van je simkaart te voorkomen

Het is verstandig om je simkaart te beveiligen met een pincode. Daarnaast kan een sterk toestelwachtwoord of biometrische beveiliging helpen om ongewenste toegang te voorkomen. Bij verlies kun je via diensten zoals 'zoek mijn toestel' de locatie van je telefoon achterhalen of deze op afstand wissen.