Waarom knippert mijn modem of router constant en wat betekent elk lampje

Waarom knippert mijn modem of router constant en wat betekent elk lampje

Wat betekenen de lampjes op je modem of router

Op je modem of router zie je meestal verschillende lampjes knipperen: power, internet, wifi, lan, soms ook een telefoon-icoon. Die lampjes lijken ingewikkeld, maar eigenlijk vertellen ze heel eenvoudig hoe het met je verbinding gaat. Door goed naar de kleuren en het knipperpatroon te kijken, kun je vaak zelf achterhalen wat er mis is.

Let op: elke provider en elk merk gebruikt zijn eigen icoontjes en kleuren. De basis is echter bijna altijd hetzelfde. In dit artikel leggen we het uit in gewone taal, zodat je zelf beter begrijpt wat je toestel probeert te zeggen.

Het powerlampje: heeft je modem wel echt stroom

Het powerlampje vertelt of je modem of router correct aanstaat. Brandt dit lampje continu groen of wit, dan is er stroom en is het toestel opgestart. Knippert het langzaam, dan is hij nog aan het opstarten of bezig met een update. Is het lampje helemaal uit, dan kan er een probleem zijn met het stopcontact, de stekker of de adapter.

Controleer bij een uitgeschakeld lampje eerst of de stekker goed vastzit, probeer eventueel een ander stopcontact en kijk of de aan/uit-knop achteraan niet per ongeluk is uitgeschakeld. Soms kan een korte stroomonderbreking ervoor zorgen dat de modem blijft hangen. Haal de stekker er dertig seconden uit en steek hem weer in. Vaak lost dat al veel op.

Internet- of DSL-lampje: zo herken je verbindingsproblemen

Constant branden

Brandt het internet- of DSL-lampje stabiel, dan heeft je modem een werkende verbinding met het netwerk van de provider. Dat betekent nog niet automatisch dat elke website werkt, maar de basislijn staat in elk geval goed.

Regelmatig knipperen

Knippert het lampje rustig of op een vast ritme, dan is de modem meestal bezig met het opzetten of testen van de verbinding. Dit zie je vaak direct na het opstarten. Duurt dit langer dan enkele minuten, dan is er mogelijk een storing op de lijn of een probleem bij de provider.

Snel knipperen of helemaal uit

Snel knipperen kan wijzen op dataverkeer, maar ook op een fout. Is het lampje uit, dan krijgt de modem helemaal geen signaal. Controleer of de internetkabel goed is aangesloten op het juiste aansluitpunt in huis. Bij glasvezel of kabelinternet kan ook de losse modem van de provider een apart storingslampje hebben. In dat geval is het verstandig de storingspagina van je provider te bekijken of hun helpdesk te contacteren.

Wifi- en lan-lampjes: activiteit in je eigen netwerk

De wifi-lampjes tonen of de draadloze functie actief is. Brandt het lampje continu, dan is wifi ingeschakeld maar is er op dat moment misschien geen verkeer. Knipperen betekent dat er apparaten verbonden zijn en data versturen of ontvangen. Zie je helemaal geen wifi-lampje, dan kan de draadloze functie uitgeschakeld zijn via een knop op het toestel of in de instellingen.

Lan-lampjes horen bij de netwerkpoorten achteraan je modem of router. Brandt of knippert zo’n lampje bij een poort, dan is er een toestel met een netwerkkabel verbonden, bijvoorbeeld een vaste pc, tv-decoder of gameconsole. Knippert het, dan is er dataverkeer. Blijven alle lan-lampjes uit terwijl je wél toestellen met kabel hebt aangesloten, dan kan er iets mis zijn met de kabel of met de netwerkpoort van het toestel.

Wanneer moet je je provider contacteren

Niet elk knipperend lampje is een reden tot paniek. Zolang power, internet en wifi allemaal branden en af en toe knipperen, is er meestal gewoon verkeer bezig. Wordt het internetlampje echter rood, blijft het minutenlang snel knipperen zonder dat de verbinding tot stand komt, of valt het telkens opnieuw weg, dan is er waarschijnlijk een groter probleem.

Heb je al geprobeerd om de modem een halve minuut zonder stroom te zetten, de kabels opnieuw vast te klikken en te testen met een ander stopcontact, zonder resultaat, dan is het tijd om je provider te bellen. Door dan gericht te kunnen vertellen welke lampjes branden of knipperen, kan de helpdesk je veel sneller helpen.