Waarom heeft mijn wifi wel bereik maar geen internet meer

Waarom heeft mijn wifi wel bereik maar geen internet meer

Wat betekent ‘wifi verbonden, geen internet’ eigenlijk

Je ziet het vast wel eens op je smartphone, laptop of tablet: je bent verbonden met je wifi, maar je kunt geen enkele website openen. Apps laden niet en filmpjes blijven hangen. Toch lijkt het alsof je wifi in orde is, want je toestel toont gewoon het wifi-icoontje.

Het verschil is simpel. Wifi is alleen de draadloze verbinding tussen jouw toestel en de modem of router in huis. Internet is de verbinding van die modem of router naar buiten, bijvoorbeeld via de kabel, glasvezel of 4G/5G. Gaat er iets mis in dat tweede deel, dan heb je wel wifi, maar geen werkende internetverbinding.

De meest voorkomende oorzaken in huis

Problemen met de modem of router

Een veelvoorkomende reden is dat de modem of router is vastgelopen. Dat kan gebeuren na een stroompiek, een softwarefout of simpelweg omdat het apparaat al lang aanstaat. Je wifi-netwerk blijft vaak nog wel zichtbaar, maar het verkeer naar buiten werkt niet meer goed.

In zo’n geval helpt het meestal om de stekker van de modem en router er volledig uit te trekken. Wacht minstens 30 seconden en steek daarna alles weer in. Geef de toestellen een paar minuten om opnieuw op te starten en test daarna of websites weer laden.

Slechte verbinding tussen modem en netwerkprovider

Het kan ook dat de apparatuur in jouw woning perfect werkt, maar de verbinding naar je provider niet. Denk aan een storing bij de internetaanbieder, een beschadigde kabel in de straat of onderhoudswerken. Je wifi blijft dan actief, maar er komt simpelweg geen data meer van buitenaf binnen.

Vaak zie je dan lampjes op je modem knipperen of rood/oranje branden. Op de website of app van je provider kun je meestal controleren of er een storing gemeld is in jouw buurt. Is dat zo, dan kun je thuis weinig meer doen dan wachten tot de storing is opgelost.

Instellingen op je toestel zelf

Soms ligt het juist aan het toestel dat je gebruikt. Een tijdelijke fout in de wifi-instellingen, verouderde software of een verkeerde datum en tijd kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat je geen websites meer kunt openen, terwijl andere toestellen in huis wél werken.

Controleer daarom altijd eerst of andere apparaten op dezelfde wifi wél internet hebben. Werkt het daar wel, zet dan op het probleemtoestel wifi even uit en weer aan, of herstart het toestel volledig. Helpt dat niet, dan kun je het wifi-netwerk op dat toestel ‘vergeten’ en opnieuw verbinden met het juiste wachtwoord.

Zo achterhaal je stap voor stap de oorzaak

Controleer of meerdere toestellen hetzelfde probleem hebben

De snelste manier om de oorzaak te vinden, is door te testen met verschillende apparaten. Hebben al je toestellen geen werkend internet, dan ligt het vrijwel zeker aan de modem, router of je internetabonnement. Werkt het op één toestel niet, maar op de rest wel, dan ligt het probleem bijna altijd bij dat ene toestel.

Kijk naar de lampjes op je modem of router

Op modems en routers staan verschillende lampjes die informatie geven. Een lampje voor stroom, een lampje voor internet en vaak lampjes voor wifi. Brandt het wifilampje normaal, maar knippert of brandt het internetlampje rood, dan weet je dat de storing buiten je wifi om zit. In dat geval is contact opnemen met je provider vaak de snelste oplossing.

Wanneer moet je hulp inschakelen

Heb je je modem en router al opnieuw opgestart, meerdere toestellen getest en is er geen storing gemeld door je provider, maar blijft het probleem terugkomen, dan kan er iets mis zijn met de bekabeling of het modem zelf. Neem dan contact op met je internetaanbieder en beschrijf precies wat je al geprobeerd hebt. Zo kunnen ze sneller met je meekijken en waar nodig een monteur sturen.